W piątek, 14 marca, do naszej szkoły przyjechał pracownik banku PKO wraz z panią, która mu towarzyszyła, aby poprowadzić spotkanie na temat hejtu i bezpieczeństwa w sieci. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie z klasy 4-7. Pracownik banku mówił nam o tym, jakie konsekwencje ma hejt, i że nikt w sieci nie jest anonimowy. Na spotkaniu poruszył bardzo ważny temat, czyli jak radzić sobie z hejtem. Hejt nie dotyczy tylko internetu, lecz także może mieć miejsce wśród znajomych lub w szkole. Zwrócił uwagę na to, że hejt może dotknąć każdego i że nie jest to żaden powód do wstydu.
Pan poruszył również temat wyzywania innych dla żartu, czyli tzw. "sarkazmu". Wspomniał również o konsekwencjach prawnych, które dotyczą hejtu. Oprócz tego podał sposoby, jak radzić sobie z hejtem. Powiedział, że najgorsze, co można zrobić, to reagować na hejt agresją lub wcale na niego nie reagować. Kolejną z bardzo ważnych rzeczy, której dowiedzieliśmy się na spotkaniu, było to, że jeśli dotknie nas jakikolwiek rodzaj hejtu, powinniśmy zgłosić to nauczycielowi lub rodzicowi.
Podczas lekcji dowiedzieliśmy się, jakie są skutki hejtu – zarówno dla ofiary, jak i dla osoby, która hejt stosuje. Podkreślił też, że bardzo ważne jest, aby reagować, jeśli widzimy, że ktoś inny jest hejtowany. Nawet drobne wsparcie może pomóc tej osobie poczuć się lepiej i przetrwać trudne chwile. Oprócz tego pan podał przykłady silnych haseł.
Spotkanie było bardzo ciekawe i pouczające, a także skłoniło uczniów do refleksji. Teraz uczniowie wiedzą, jak ważne jest, żeby szanować innych i reagować, gdy widzimy, że komuś dzieje się krzywda. Cieszyliśmy się, że mieliśmy okazję uczestniczyć w tym spotkaniu, bo naprawdę było wartościowe. Dzięki temu spotkaniu dowiedzieliśmy się, jak unikać konfliktów, jak dbać o szacunek w relacjach z innymi oraz jak chronić siebie i innych przed hejtem w internecie i w rzeczywistości.
Blanka Redlin
Wiktoria Rasińska